De tekst van Mieke Van Hecke leert me dat er een belangrijke relatie is tussen levensbeschouwing en onderwijs. Natuurlijk is het niet gemakkelijk om de relatie tussen deze twee componenten goed te laten verlopen. Wij als burger gaan er vanuit dat de mens verlangt naar authenticiteit (geloofwaardigheid/kwaliteitskenmerk). Daarnaast is het zo dat de mensen niet meer het huis uit moeten om nieuws te ontvangen, hierdoor ontstaat er een grens tussen eenzaamheid en samen zijn, tussen individualiteit en verbondenheid en tussen anonimiteit en communicatie.
De mens is opzoek naar het antwoord op de vraag wie en/of wat zijn leven zinvol maakt? En wat voor haar/hem een gelukkig leven is? De mens kiest voor die levenswijze waardoor hij zich geïnspireerd en aangesproken voelt. Daardoor zijn er zo veel individuele verschillen tussen de levensstijlen van mensen. Daarnaast is de identiteit en het levensverhaal van de mens niet te scheiden van elkaar.
Er bestaan vier soorten van opvoeding: het katholieke onderwijs, het onderwijs vanuit de protestantse hoek, de vrijzinnigheid en de multiculturele samenleving.
Daarnaast zijn er vier uitingsvormen:
- Verandering in het morele handelen
- Een veranderd attitude tegenover dat van in het verleden bij het individu
- Het individu twijfelt aan zichzelf
- De mens bekijkt de werkelijkheid in termen van zijn levensloop
Daarnaast zijn er vier uitingsvormen:
- Verandering in het morele handelen
- Een veranderd attitude tegenover dat van in het verleden bij het individu
- Het individu twijfelt aan zichzelf
- De mens bekijkt de werkelijkheid in termen van zijn levensloop
De identiteit van een persoon is daarnaast erg belangrijk, het is namelijk niet gemakkelijk en vanzelfsprekend om als mens met de eigen kwetsbaarheid te worden geconfronteerd. Plus worden we ook geconfronteerd met ontmoetingen met mensen met andere persoonlijkheden en kenmerken. Daarnaast wordt het voor onze docenten ook niet gemakkelijk om onze pubers van tegenwoordig de baas te kunnen en hen principes bij te brengen met inhoud naar het onderwijs toe.
Mijn mening:
Het lezen van deze tekst was net zoals de vorige tekst niet gemakkelijk. Maar gelukkig verstond ik toch hier en daar iets na de eerste keer de tekst gelezen te hebben.
Ik vind dat Mieke Van Hecke gelijk heeft over het feit dat we levensbeschouwing ( de visie op het leven: wat het leven betekent en wat de waarde ervan is) en onderwijs (het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude met vastgelegde doelen) niet kunnen scheiden. Daarnaast is het ook zo dat de identiteit en het levensverhaal twee samen genomen componenten zijn. aangezien je identiteit je levensverhaal maakt en omgekeerd.
Het lezen van deze tekst was net zoals de vorige tekst niet gemakkelijk. Maar gelukkig verstond ik toch hier en daar iets na de eerste keer de tekst gelezen te hebben.
Ik vind dat Mieke Van Hecke gelijk heeft over het feit dat we levensbeschouwing ( de visie op het leven: wat het leven betekent en wat de waarde ervan is) en onderwijs (het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitude met vastgelegde doelen) niet kunnen scheiden. Daarnaast is het ook zo dat de identiteit en het levensverhaal twee samen genomen componenten zijn. aangezien je identiteit je levensverhaal maakt en omgekeerd.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten