woensdag 30 maart 2011

Politieke partijen en standpunten over religie en levensbeschouwing



‘Vrijheid van onderwijs voor iedereen’ (CD & V)
Ik vind dat de CD & V gelijk heeft in die zin dat wij als mens allemaal een vrije keuze in ons leven moeten kunnen maken over onze school, het al dan niet volgen van godsdienst en de opvoeding die we onze kinderen geven.

‘Een opvoedingsproject dat alle levensbeschouwelijke en religieuze overtuigingen respecteert’ (GROEN)
Zoals GROEN zegt, het is waar dat ouders van kinderen tot de lagere school vaak geen keuzen hebben wat scholen betreft. Ofwel doen ze hun kind naar de dichtstbijzijnde school ofwel moeten ze eerst nog kilometers afleggen vooraleer hun kind de schoolpoort bereikt. En wat doe je dan als drukbezette ouder, ja natuurlijk je doet je kind naar de dichtstbijzijnde school ook al voldoet deze niet volledig aan je verwachtingen.
Daarnaast zijn er de laatste jaren meer en meer verschillende culturen in ons land bijgekomen, waarbij amper of niet met de religie wordt rekening gehouden op de schoolbanken. Dit vind ik maar normaal, aangezien we in België leven en iedereen hier onze godsdienst of zedenleer moet leren. Daarnaast vind ik wel dat ze in scholen wel tenminste de mogelijkheid moeten geven aan de allochtonen om eens met de klasgenoten te praten over hun opvoeding, cultuur,… en misschien zelf één uurtje de week de allochtoon zijn cultuur naar voor laten komen in het lessenpakket ook al is dit misschien onmogelijk.

 ‘Afstappen van het starre, netgebonden denken.’ (NVA)
Ik vind dat NVA gelijk heeft op het vlak dat elke leerling moet gesteund worden in zijn/haar religie. Daarom vind ik het ook goed dat ze voorstander zijn van een tweeledige nettenstructuur. Het is namelijk zo dat er plaats moet komen voor de religie van de verschillende mensen/culturen.

‘Geen netvervaging, wel netsamenwerking’ (sp a)
Het is zoals sp.a zegt belangrijk dat de netten gaan samenwerken, hierdoor kan er geld vrij komen wat we weer gunstig kunnen gebruiken voor de specifieke noden van kinderen. Hierdoor kunnen we kinderen beter onderwijs bieden en verder helpen in de toekomst.



Vrijheid van onderwijs garanderen door één koepelstructuur’ (Spirit)
Het is waar wat Spirit zegt, dat we moeten luisteren naar de vragen van de ouders en leerlingen. Net zoals ik al eerder zei, is het daarnaast ook belangrijk dat we zorgen voor een vrijheid in het onderwijs. Daarnaast is het net zoals Spirit meld, goed dat we de scholen zelf laten kiezen welke koel zij kiezen voor de dienstverlening die zij nodig hebben.

‘Geen vals ‘pluralisme’, maar echte vrije onderwijskeuze’ (Vlaams belang)
Ik vind dat Vlaams belang geen gelijk heeft op het vlak dat ze zich verzetten tegen het pluralistisch denken. (omwille van de redenen die ik al eerder vermelden)









‘Vrijheid van onderwijs, zowel qua inrichting als qua keuze’ (Vivant)
Vivant heeft gelijk op het vlak dat er een vrijheid van onderwijs moet blijven op vlak van zowel inrichting als keuze. Maar over het feit dat elke school dezelfde bestuursvorm moet krijgen, volgens dezelfde wijze moet gefinancierd worden en functioneert met hetzelfde personeelsstatuut en met dezelfde manier van inspraak en participatie, vind ik dat Vivant geen gelijk mag hebben, zo zouden alle scholen beginnen op elkaar te lijken en zouden we eigenlijk geen vrije keuze meer krijgen van het onderwijs.

‘Vrijheid van onderwijs garanderen door 1 koepelstructuur’ (SLP)
Ik vind wat SLP zegt goed, het is goed dat ze willen streven naar één koepelstructuur waarbij scholen met de inkomsten van de koepels mogen kiezen wat ze doen voor hun school.

1 opmerking: