zaterdag 14 mei 2011

Interview met Juf Nancy

Het was normaal de bedoeling dat ik dit interview zou filmen, maar juf Nancy zag dat niet meer zitten omwille dat ze de afgelopen dagen het erg druk had gehad.
  • Hoe sta jij tegenover verlies?
Iemand verliezen is niet gemakkelijk, het is een moeilijk gegeven in het leven van iemand. Voor kinderen is verlies nog een moeilijker feit, aangezien zij het niet goed beseffen, begrijpen,... Kinderen beseffen vaak niet wat er nog te gebeuren staat en waar ze zich nog aan moeten verwachten.
Daarnaast is iemand verliezen als kind, te erg voor woorden. Deze kindere moeten hun hele leven verder zonder die bepaalde persoon.

  • Heb je ooit te maken gekregen met verlies?
Ja, natuurlijk. op die zes jaar dat ik nu bij kleuters sta, heb ik al drie keer te maken gekregen met verlies bij kleuters. Hierbij gaat het telkens om het verlies van een ouder.

  • Hoe reageer jij op het verlies? En hoe ga je hiermee om?
Het is voor mij altijd even slikken wanneer ik te horen krijg dat één van mijn kleuters iemand in de omringende omgeving verloren heeft. Mar toch probeer ik voor een veilige omgeving te zorgen voor de kleuter. De kleuter moet zich veilig en goed voelen.
De eerste dag dat de kleuter terug naar school komt, roep ik hem/haar even apart en vraag ik hoe het gaat en of hij/zij graag heeft dat ik het tegen de andere vriendjes vertel. De kleuters reageerden tot nu toe instemmend waardoor ik het verlies via een sterretje weergeef aan de andere kleuters.

  • Hoe verwoordt je dat overlijden aan de overige kleuters?
Het is belangrijk dat je hierbij zeker weet dat je het mag vertellen van de kleuter.
Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je de kleuters op een rustig en goed moment treft (niet net voor de speeltijd of wanneer de kleuters met iets bezig zijn.), daarvoor is het kringgesprekje in de ochtend het gepaste tijdstip. Ik vertel dan aan de kleuters dat er iets heel erg gebeurt is met de mama/papa/oma,... van X.
Dat deze nu bij de sterretjes is waar zij/hij goed naar X zal kijkt. Ik vraag dan ook aan de kleuters of ze X allemaal om de beurt eens een knuffel willen geven en vertel hen nog dat we ook iets gaan maken voor de mama/papa/oma,... van X.
Daarna laat ik de kleuters vragen stellen en opmerkingen geven, deze probeer ik zo goed en eerlijk mogelijk in de mate van het mogelijke te beantwoorden. Ik vertel er wel altijd bij dat het niet nodig is dat we continu over de mama/papa/oma,... van X praten want dat X dan heel veel verdriet zal hebben.


  • Hoe herdenk je de overledenen?
We plaatsen een foto/voorwerp in de onthaalkring in de klas samen met een kaarsje, waardoor de mama/papa/oma,... van X niet vergeten wordt. Daarnaast komt er een sterretje te hangen op ons prikbord met de naam van de mama van X op. Wanneer X het dan even moeilijk heeft kan hij/zij eens naar de foto/het voorwerp of het sterretje gaan kijken.


  • Hoe ga je om met moederdag/vaderdag?
Dat is een moeilijke periode voor de kleuter, daarom laat ik de kleuters zelf kiezen wat hij/zij wilt, ik laat hem/haar kiezen uit ofwel maken we net hetzelfde voor mama als we met heel de klas maken ofwel maak jij iets voor mama, dat je op het kerkhof/thuis kan zetten.


  • Hoe ga je om met een kleuter die opeens huild?
Ik troost hem/haar en zeg dat hij/zij mag huilen, dat ik weet dat hij/zij het moeilijk heeft en dat het dus absoluut geen erg is dat hij/zij huilt.
Daarnaast zeg ik tegen het beste vriendje van X dat hij/zij hem/haar even een knuffel moet gaan geven.

1 opmerking:

  1. Ik zou willen dat ik vroeger een juf Nancy had.
    Mooi interview.

    elise

    BeantwoordenVerwijderen